Tsjechie.nl : d� Vakantie & Informatie site over Tsjechie
navigate by map Tsjechie
tips Tsjechie
win Tsjechie

Tsjechie.nl tsjechie.nl  reisverhaal tsjechie  rondreis Tsjechie

Tsjechie.nl - Rondreis Tsjechie

Meer reisverhaal tsjechie...

Ingezonden door Rudi de Vries

Voorwoord

Volgens kenners is het oosten van Europa een uniek gebied. Door diverse verhalen van anderen werden we nieuwsgierig, via het Internet, de SVR en het Tsjechisch verkeersbureau hebben toen informatie opgevraagd.De schrijver heeft naar aanleiding van deze informatie zelf deze reis samengesteld.

In 1994 hebben wij voor het eerst kennis gemaakt met dit land. Het is voor ons dan ook al de derde keer dat we dit land bezoeken, in 2004 waren we op de camping in Harrachov en Cheb.
In 2005 hebben we het gebied ten zuid-westen van Praag verkend.

Dit jaar, 2006, hebben we de volgende plaatsen en gebieden in ons programma opgenomen: Karlovy-Vary, Kutna-Hora, Sternbeck,  Sumava, en niet te vergeten Praag, de gouden stadt

Het verslag

Het is nu werkelijkheid we zijn vanmorgen om 05;00 vertrokken om aan onze wel verdiende zomervakantie te beginnen. Ons reisdoel voor deze dag is de Harz.

Tegen 08;00 zijn vertrokken uit Hasselfelde richting Tsjechië ons reis doel op deze vakantie.
De tweede etappe Hasselfelde - Radošov verliep voorspoedig het was wel warm maar wij hadden airco aan boord, voor Han en Jannie was dit niet het geval dus die zullen het wel behoorlijk warm hebben gehad. Direct over de Tsjechische grens hebben we het zg autobaan vignet gekocht, deze is nodig als je van de autobanen in land wilt gebruiken.

Tot aan Karlovy Vary verliep de reis voorspoedig maar éénmaal in deze stad was het puzzelen geblazen.Alles wat maar opgebroken kon worden was naar onze mening op gebroken, de ene omleiding naar de andere, je kreeg het gevoel dat je steeds in een kringetje reed maar uiteindelijk zijn we eruit gekomen. In Radošov aan gekomen was de camping gemakkelijk te vinden,de camping lag er netjes bij alles zag er goed verzorgd uit.

We hebben ons toen aangemeld, een plaatsje gezocht en de caravans op hun plaats gezet. Tegen 16;00 was alles gereed. Omdat we een lange reis hadden gehad zijn we ‘savonds uit eten gegaan in het restaurant op de camping, dit viel er lekker in en voor de prijs hoef je het niet te laten. Daarna hebben we een korte wandeling gemaakt door het dorpje Radošov, na terug komst op de camping hebben we de luifels opgezet, voor Han en Jannie was het eerst wel even puzzelen.  Na de koffie en een pilsje hadden we het tegen 22;30 wel gezien voor deze dag.

Deze morgen hebben we door gebracht op de camping, en besproken wat we tijdens ons verblijf hier zouden gaan onder nemen. Karlovy –Vary stond hoog op de lijst, afgesproken werd om bij de receptie informatie te vragen over het openbaar vervoer in deze regio. Het is nl een gegeven dat openbaar vervoer in Tsjechië bijna niets kost. Na deze informatie werd besloten om morgen maandag met de bus naar Karlovy Vary te gaan. ‘sMiddags zijn we naar de plaats Ostrov gereden om geld te pinnen want dat was in Radošov niet mogelijk. Ostrov is geen stad waar je nu direct van kunt zeggen wat geweldig, het centrum ziet er leuk uit maar de buiten wijken zijn kort gezegd smerig typisch oost europees, dit komt mede door dat je midden in een gebied zit waar grote hoeveelheden bruinkool wordt gewonnen. De rit er naar toe was prachtig.

Vanmorgen vroeg opgestaan want de bus vertrok om 08;15.
De reis naar Karlovy-Vary was prachtig we hebben dan ook echt genoten van de mooie omgeving.
We waren om ongeveer 09;00 in deze stad, na wat info te hebben gevraagd op het station, we kregen een platte grond van deze stad, dus zo moeilijk was het niet om de weg te vinden, na eerst wat oriëntering problemen waren we eerder in het centrum dan gedacht Gré werd op een gegeven moment aangesproken door een jonge vrouwelijke koetsier die voor 2000 kr een rijtoer door deze stad aanbood. Na heen en weer gepraat werd overeen gekomen dat we voor 1500 kr van haar diensten gebruik zouden maken, ze ging hiermee akkoord  Maar we moeten toegeven de rijtoer was geweldig al was het wel wat warm. Hierna hebben we in het park in de schaduw genoten van ons zelf meegenomen lunchpakket. Daarna hebben we zelf nog wat bezienswaardig heden bekeken, we zijn nog met een kabelbaan naar één van de hoogste punten van

Karovy-Vary geweest waar je een prachtig uitzicht over de stad en de omgeving hebt.
Op de terugweg naar het bus station zij we nog langs diverse geneeskrachtige bronnen gelopen waar de deze stad zijn bekendheid aan ontleent. Een echte aanrader is de Russische orthodoxe kerk geweldig in een woord. We waren na een geweldig mooie maar ook warme dag tegen 20;00   terug op de camping. Wat ons opviel was dat de bussen van binnen zo netjes schoon waren. Toen we ons wat opgefrist hadden zijn we in het restaurant op de camping gaan eten.

Na en heerlijke nachtrust zijn we tegen 08;00 opgestaan en met het ochtend ritueel begonnen.
Ook de rugzakken kwamen weer tevoorschijn ze werden gevuld voor een lange wandeling. Vandaag zouden we een lange wandeling maken door de omgeving van Radošov. Vol goede moed starten we om ongeveer 10;00, het weer was goed, misschien iets te warm, maar daar konden we wel tegen.

Tegen de middag hadden we onze eerste stop, genietend van de mooie omgeving vielen de broodjes er lekker in. Verder maar weer tegen 15;00 hadden we de tweede pauze toen één van ons een slang ontdekte, we schrokken allemaal een beetje, maar dat was snel over toen de schrijver vertelde dat dit en hazelworm was. Na deze goed te hebben bestudeerd zijn we aan het laatste stuk begonnen, het was nu echt warm maar gelukkig hadden we ons goed voorbereid, we hadden genoeg te drinken.
Het laatste stuk ging wel wat sneller het ging berg afwaarts, we waren dan ook om ongeveer 17;00 terug op de camping. Na het avond eten hebben we nog wat voor bereidingen getroffen voor het vertrek van morgen.

We  hadden gisteravond afgesproken dat we wat vroeger op zouden staan omdat we volgens ons reisplan vandaag zouden vertrekken naar camping Konopiste bij Benesov, deze plaats ligt ongeveer 50 km ten zuiden van Praag. We hadden wat informatie gekregen van een collega die hier al eens was geweest en volgens zijn informatie leende deze camping zich uitstekend als uit vals basis voor Praag en Kutna Hora. We zijn tegen 08;00 vertrokken uit Radosov de reis naar Benesov verliep voorspoedig het was al weer behoorlijk warm. Bij Praag kwamen we in een file terecht en bij dit warme weer was dit niet prettig maar na een uur was dit ook weer over.

Wat wel opviel was dat de lucht boven deze stad behoorlijk vervuild was, ook geen wonder met al die mensen die de gouden stad met een bezoek wilden vereren. Tegen 12:00 arriveerden we op de camping, het was wel even zoeken maar we hebben het gevonden. De camping lag er netjes bij en er was plaats genoeg zodat we uit konden kiezen waar we wilden staan. Een leuke bijkomstigheid was, er was ook een keurig nette zwembad de dames waren in de wolken. Toen we de caravans op hun plaats hadden gezet zijn ze dan ook direct hierna toe gegaan, maar dat viel tegen het water was nog behoorlijk koud. De rest van deze dag hebben we niet veel meer ondernomen het was te warm.

Na het ontbijt zijn we naar Benesov gegaan om  het plaatsje te gaan verkennen, het heeft een leuk centrum daar is dan ook alles mee gezegd. Omdat we hier toch waren hebben we ook in formatie in gewonnen over de treinen, we wilden nl morgen naar Praag.

Na de middag hebben we nog een wandeling gemaakt naar jachtslot Konopiste. ‘s Avonds hebben we het ons gezellig gemaakt rond de barbecue. Als toegift kregen we een concert aangeboden waar muziek uit de jaren zestig en zeventig werd gespeeld. Het personeel van een bank had vermoedelijk een party georganiseerd waar deze muziek werd gespeeld. Een opmerking mijnerzijds, in bepaalde situaties zie je steeds weer dat mensen uit Nederland vergeten waar ze naar toe gaan ook deze keer, een mevr stond het niet aan dat het om 22;00 niet stil was op de camping ze zocht dan ook medestanders om haar beklag te gaan doen bij de camping beheerster, belachelijk gewoon.

Vanmorgen vroeg opgestaan want vandaag wilden we naar Praag. Omdat we met de trein wilden moesten we eerst een half uur lopen naar het station van Benesov, een mooie ochtend wandeling dus.
Op het station aangekomen werden de trein kaartjes gekocht, er werden op station diverse mededelingen gedaan aan de reizigers maar helaas we begrepen dit niet. Op een gegeven moment zij Han dat er een trein werd losgekoppeld, de schrijver zag dat hij zich voorbereide op zijn vertrek, het was onze trein naar Praag, we stonden erbij en we keken ernaar. Een spreekwoord zegt: een gewaarschuwd man telt voor twee, we lieten ons dus ook niet weer verrassen en half uur later zaten we in de trein naar Praag, het weer geweldig maar ik vroeg mij af of dit wel de juiste dag was om naar Praag te gaan met deze hitte. We waren om 09;45 in Praag, op hoofd station was het een drukte van belang, wat kun je ook anders verwachten in zo’n wereld stad dat de toeristen zoveel te bieden heeft.

Wij hadden ons voorgenomen om de beroemde burcht en het stadsdeel Josefov (de joodse wijk) te bezichtigen. Om een lange verhaal kort te maken Praag is een van de mooiste steden van Europa. Omdat het in de Tweede Wereldoorlog niet is gebombardeerd, is de schilderachtige architectuur behouden gebleven.

Afgelopen nacht hebben wat onweer gehad, wat een heerlijke verkoeling gaf. Door deze verkoeling konden we nu de caravan wat opruimen, wat boodschappen doen en verder genieten van onze rust. ‘sAvonds besproken wat we morgen zouden gaan doen, Jannie stelde voor om naar Kutna-Hora te gaan, Rudi wilde graag het kasteel van Šternberk bezichtigen.

Zoals gisteren afgesproken zijn we met de auto naar Kutna-Hora gegaan, onderweg hierna toe hebben we genoten van de prachtige omgeving. De plaats Kutna-Hora is uit kunsthistorisch oogpunt zeer de moeite waard en werd in 1996  door de UNESCO tot beschermd monument verklaard

Onze interesse ging uit naar de kerk van St. Barbara. Barbara is de patrones van de mijnwerkers. Het gebouw is elke dag open behalve op maandag. Het is zeker is zeker aan te bevelen om deze plaats met een bezoek te vereeren. Onderweg naar Šternberk hebben op een kersen plantage genoten van onze lunch,  Na de lunch zijn we via allerlei binnen weggetjes naar de plaats Šternberk gereden om de gelijknamige burcht te bezichtigen, maar helaas we waren te laat. Terug op de camping zijn we gaan zwemmen om enige verkoeling te krijgen, het was nl alweer zeer warm.

Naar de rekening te hebben betaald zijn we tegen 09;00 vertrokken uit Benesov  om naar Annin te gaan. Deze plaats ligt midden in de Sumava, hier waren Gré en ik vorig jaar tijdens een rondrit met de auto door dit gebied al eens geweest. Tegen 12;00 waren op de camping na wat omleidingen onderweg na wat omleidingen onderweg waren we tegen 12;00 op de camping. Het was niet druk er was dus plaats genoeg, er was een nieuw gebouw verrezen met daarin nieuwe douches en toiletten het zag er keurig netjes uit, zoals gebruikelijk in Tsjechië er zaten geen deuren voor. Het was vandaag weer zeer warm, verder hebben we dan ook niets ondernomen. ‘sAvonds hebben we gegeten in het restaurant op de camping.

Vandaag wilden we via een mooie toertocht door de omgeving naar Spicak en Zelezna Ruda. In Spicak hebben we eerst een wandeling gemaakt naar het z.g. Teufelsmeer dit is een overblijfsel uit de ijstijd, en we zijn met de kabelbaan naar de top van de Pancir (1214 m) gegaan waar we een prachtig uitzicht hadden over de Sumava. Op de terugweg hebben we nog een zg  fici-markt bezocht, hier is kun je alles kopen je het niet zo gek opnoemen of het is er te koop.Je moet hier echt oppassen wat de parkeertijd betreft, 2 min overtijd en je hebt een wielklem.

Na het opstaan hebben we de andere camping in de buurt van Annin bekeken, ze hadden nog wel plaats maar voor onze caravans waren deze plaatsen te klein.Ook de sanitaire voorzieningen lieten te wensen over, na beraad werd besloten dat we terug zouden gaan naar de camping om de zaak in te pakken. Aangekomen op camping  Nový-Rýbnik in Nepomuk werden we op een zeer prettige wijze ontvangen, we besloten dan ook direct dat we hier zouden gaan staan. De camping lag er uitstekend bij de sanitaire voorzieningen waren voortreffelijk.

‘sAvonds sloeg de schrik ons om het hart, een grote groep jongeren kwam de camping op, maar de eerlijkheid gebied ons te zeggen dat deze groep zich voor beeldig gedroeg. Maar bijna zoals overal in dit land er waren weer veel Nederlanders. De rest van deze dag hebben we op de camping doorgebracht. ‘sMiddags hebben we een wandeling door de omgeving gemaakt. Vandaag hebben we een bezoek brengen aan het mooie stadje Klatovy. Het centrum is een bezienswaardigheid een paar voorbeelden zijn, de Zwarte Toren ( Èerná vì�) deze werd gebouwd door de Nederlands architect Antonie Salvellyn in 1555 deze diende destijds als gevangenis.

Interessant is ook de Ignatiuskerk, dit is een bijz mooie kerk, onder deze kerk bevinden zich catacomben, waar ook gemummificeerde resten van overleden jezuïeten zijn bijgezet.
Klatovy is tevens beroemd om zijn anjer teelt. Via een mooie rondritrit door dit gebied waren we tegen 16;00 weer terug op de camping.Verder hebben we wat voorbereidingen getroffen voor het vertrek van morgen.

Vandaag zijn we begonnen aan onze terugreis, vandaag zouden we naar camping Halali in Heidelheim gaan, we waren hier al eens eerder geweest. Tegen 12;00 waren we er dan ook, na ons te hebben aangemeld hebben we de caravans op hun plaats gezet. Na de zg Duitse Mittagsruhe in acht te hebben genomen zijn we naar Markleuten gereden om onze Euro voorraad weer op peil te brengen.
Na een wandeling door het stadje hebben we nog koffie gedronken op een terrasje, wat direct opviel waren de prijzen ongelofelijk. ‘sAvonds hebben we nog een wandeling door de omgeving gemaakt.
We zijn niet te laat naar bed gegaan ook al om het feit dat we morgen aan de 2e etappe van onze terugreis wilden beginnen.

Terug kijkend hebben we een hele leuke vakantie gehad, prachtig weer, veel gezien, wat willen we nog meer. Het land is geweldig, de mensen zijn vriendelijk en behulpzaam

Met dit gegeven gaan wij zeker weer op vakantie naar Tsjechië

terug | home
Meer reisverhaal tsjechie...
Hebben we je geinspireerd? Deel dit met je vrienden.

Vind Tsjechie.nl leuk op Facebook

Tsjecho Reizen - dé wintersport of vakantie Tsjechië, Praag en Slowakije specialist!

reageer Reageer  stuur door Stuur door  print Print pagina

Fam Jansema
Monday, 20 November 2006 (16:58:29)
een goed verhaal, we hebben dezelfde ervaringen
specialisten Tsjechie

Valuta omrekenen

EUR

CZK

voorwaarden - copyright - privacy statement - disclaimer - cookies - contact - sitemap