Tsjechie.nl : d� Vakantie & Informatie site over Tsjechie
navigate by map Tsjechie
tips Tsjechie
win Tsjechie

Tsjechie.nl tsjechie.nl  reisverhaal tsjechie  reisverhaal douwe en trienke

Tsjechie.nl - Reisverhaal rondje Tsjechie

Meer reisverhaal tsjechie...

Donderdag 16 mei vertrokken we naar Denekamp camping Erve Wezenberg voor 5 nachten. Was nog steeds aan de koude kant, maar dachten we de winterjassen hoefden niet mee. Was wel verkeerd gedacht want het bleef maar koud. Toch konden we ons hart ophalen aan mooie fietstochten in de omgevingen. Was al weer jaren geleden dat we Singraven hadden gezien. Natuurlijk een dagje naar Nordhorn, Denekamp en Grensroute.

We hadden wel een beetje pech onze nieuwe E_bikes voldeden niet aan de verwachtingen. Steeds was Trienke haar fiets weer stuk, en natuurlijk zaterdag voor Pinksteren weer. Alles gesloten, en dinsdag zouden we vertrekken naar Duitsland.

Mailtjes gestuurd en ja hoor, dinsdagmiddag weer een nieuwe fiets nu met een ander display en rond 14.30 uur konden we vertrekken. Om zeven uur kwamen we aan op Camping Fuldaschleife de eerste camping van onze rondreis. We stonden prachtig aan de Fulda.

Bij onze aankomst zat de groep al bijeen voor een eerste kennismaking, en konden we meteen een wijntje meedrinken. Hier werden de afspraken gemaakt voor het verdere verloop van de reis. Lijkt een leuke groep. Het blijft nog steeds koud. We maken de volgende dag een wandeling langs de Fulda, en even winkelen.

Donderdag vertrekken we richting Cheb camping am See Vaclaw. Een prachtige camping aan een meer met schitterend toiletgebouw en een klein restaurantje waar we s’avond heerlijk konden eten.

Woensdagmorgen nog even rommelen en ‘s middags met de trein naar Cheb, een prachtig stadje. Vooral het marktplein en de Sint Nikolaaskerk en Kasteel Cheb. Donderdag morgen naar Cheb gefietst boodschappen, maar de handen verkleumt. Fietsen zijn nu goed, tenminste dat hopen we.

Vanmiddag gewandeld op terugreis een dikke bui. Trienke heeft elke nacht de elektrische deken noch aan. Vooruitzichten ook niet goed. Zondagmorgen gezamenlijk koffiedrinken. Maandag boodschappen voor Happy Hour voor dinsdagavond. Om de beurt moet iemand de hapjes verzorgen.

‘s Middags met Piet & Willemien naar Marianske Lazne. Prachtig met alle fonteinen en heerlijk gezond water.

Woensdag naar camping Chavalsiny, Nederlandse eigenaren. Mooie toiletgebouwen. Dat het drassig is is niets aan te doen maar gras dat te lang is gemaaid had even opgeruimd moeten worden. Maar alla wat harken gehaald en aan de slag.

Donderdag moeders even aan de was en de bedden luchten. Maar goed dat we dat vroeg deden. Even naar dorpje gewandeld om brood   te halen wat, en kwamen we terecht in een typisch cafeetje waar we bij de bevolking aanschoven. Gezellig.

Naar huis een broodje eten, en ja u raadt het al regen-regen-regen. Nog even naar Lipnomeer gereden, maar de regen kletste maar door, dus maar weer naar huis.

Trienke ligt van narigheid even te slapen en ik pruts weer wat aan mijn verhaaltje.

Na een nachtje lekker slapen, een heerlijk ontbijtje lijkt het droog te worden. Helaas na afwassen en koffie weer regen-regen-regen. Om tureluurs van te worden.

‘s Middags even een rondje winkelen en om 5 uur gezamenlijk eten in grootte schuur van camping zodat we toch nog gezellig bijeen konden zijn. De meesten maakten pannenkoeken. Vooraf gezellig een wijntje. We zijn uitgenodigd door de camping voor een etentje, zondag 15 jarig bestaan.

Zaterdagdag voorwaar het is droog, en om elf uur vertrekken we via een rondje door een prachtig landschap naar Cjeske Krumlov, een stadje op de werelderfgoedlijst. We slenteren door steegjes straatjes en pleintje, en tot slot naar het slot. Prachtige vergezichten over het stadje.

Om 16.00 uur weer thuis en schets onze verbazing: het begint weer te regenen, en niet zachtjes nee met bakken vol stort het naar beneden. Met z’n 6en naar dorpje te eten in mooi klein restaurantje. Heerlijk. Om 10 uur weer naar huis, natuurlijk in de stromende regen.

We kunnen niet met droge voeten in de caravan komen. Maar moedertje heeft de droge sokken al klaar. Zondagavond etentje, camping 15 jaar bestaan. We kregen een heerlijke maaltijd voorgeschoteld. Soep, goulash en een heerlijk toetje. Nu is het maardag 16.30 uur en nog is het niet droog, drie dagen constant  stand doorgeregend.

Vijf uur routebespreking, is de bedoeling dat we morgen naar de volgende camping gaan, maar er zijn mensen die praten over terug gaan.

We staan nu 6 nachten op deze camping en we soppen steeds in het water, en het moraal van de groep zakt. Morgen gaan we weer verder richting Brno, en er waren al enkelen die wilden naar huis. De campingbaas moet ons met de trekker van het veld halen. We hebben even een bespreking gehad en er is toch besloten om verder te gaan. De weg naar de dichtsbijzijnde plaats was afgesloten vanwege het hoge water. Vooruitzichten lijken nu wat beter en we zullen hopen dat het weer wat opknapt.

Door de vele regen zit je veel binnen een filmpje gemaakt:

Dinsdag 4 juni vertrekken we dan naar Veverska Bityska. De campingbaas komt met zijn vierwielertje om ons naar de weg te brengen, anders komen we niet weg.

We rijden alleen wand we willen een bezoek brengen aan Telc waar we langskomen. Dit plaatsje staat op de Werelderfgoedlijst van de Unesco.

Het grote plein van dit charmante stadje is een van de mooiste pleinen van Tsjechië. De façt weades van de huizen zijn bijzonder kleurrijk en beschilderd met prachtige decoraties. We treffen het ze zijn weer filmopnamen aan het maken. Allemaal in oude kostuums.

We komen om vijf uur op de camping, en tot onze verbazing een prachtig droog grasveldje, temperatuur goed en we konden buiten zitten. Wordt meteen een andere vakantie, we kunnen nu buiten leven.

Woensdag morgens wandelen, middags stukje fietsen. Donderdag lange fietstocht gemaakt. Is nu voor eerst dat we tochtjes kunnen maken, fietsen zijn beresterk maar motor maakt veel lawaai. Ook valt nu mijn fiets steeds uit. Als we de berg afgaan niet zo erg, maar gebeurt natuurlijk als je een heuvel op moet.

Vrijdag met de boot naar Brno over een stuwmeer en zijn we na een uurtje varen, dan nog een half uurtje met de tram in het centrum. We bezoeken eerst de Petrus en Paulus- Kathedraal. Dwalen door de straatje naar het Náměstí Svobody (Vrijheidsplein) waar we zittend op een bankje alles in ons opnemen.

Heerlijk met een zonnetje is dit toch genieten. Met de bus weer naar huis. Zaterdag mooie wandeling naar een Burgt  Veveri. Heen door de bossen langs een gemarkeerd pad, maar was nog erg nat en glibberig.

In de Burcht was een historisch overzicht over vroegere jaren dat ze de Zweden met een klein groepje hadden verslagen. Een hele mooie brochure maar we hebben er weinig van gezien. We konden met een loopbrug oversteken naar de andere kant van het stuwmeer en zo langs een veel mooier pad terugwandelen. Totaal zo’n 12 km.

Zondag een luierdag, wat in de zon zitten en avonds met groepje heerlijk gegeten in dorpje, witte kool met vlees en noedels. Trienke had vegetarische schotel. Heerlijk en gezellig.

Maandag naar Roznov vertrokken. Mooie reisdag, met Harry en An. We kregen een sleutel voor douche en wc. Zag er keurig uit.

Lijkt ook een prachtige omgeving, toch nog een lokaal buitje, hopen we. Was vanmiddag 28 graden.

Maar toch begint het tegen bedtijd weer te regenen, en het regent de hele nacht door en de volgende dag regent het maar door tot een uur of vier in de middag. Van ellende maar weer boodschappen gedaan.

Moesten nog een paar inkopen doen want het potje van Douwe komt er weer aan. De vooruitzichten zijn goed en morgen weer een negen voor het weer.

We hebben al uitgevogeld dat we hier voor het eerst mooie fietstochten kunnen maken. Dus we zijn benieuwd wat er van komt. En inderdaad, een mooie dag.

Prachtige fietstocht gemaakt van Roznov naar Valasske Mezirici onderdeel van een fietstocht langs de rivier de Becvy. Op de terugreis de toetjes meegenomen voor de gezamenlijke Kooksessie. Alle mannen doen er hun best voor om zo goed mogelijk het recept te volgen. Was een groot succes. We troffen het bijzonder met het weer. Een heerlijk zonnetje.

Donderdag weer een prachtige dag, vandaag de andere kant uit ook weer het pad langs de rivier Becvy volgen. Even fietsen we verkeerd terug en dan denken we op de goede weg te zitten. Is behoorlijk steil naar boven en Trienke is in een omzien boven. De fiets van mij laat het weer afweten en meer lopend dan fietsen de berg op.

Is hier een prachtige natuur, en naast het geruis van de rivier, waar heel veel watervalletjes is het hier een prachtig fietsoord. Zeven uur start de Jeu de Boul dus Douwe afwassen en Trienke boulen. Een keer gewonnen 13-1 en een verloren 3-13. Toch heerlijk dat we nu buiten kunnen koffiedrinken. Vrijdagmorgen gezamenlijk koffiedrinken, Trude is jarig en trakteert op gebak, heerlijk.

Vrijdag maken we een heerlijke wandeltocht ongeveer 18 km.

Het is vandaag een Cross Country dag in dorp en onderweg batsen ze door de rivier.

We missen wel onze maatjes van vorig jaar, er is niemand van de groep die de uitdaging aangaat om met ons mee te wandelen. Om 5 uur routebespreking en Happy Hour. Een speciale verrassing van Trude en Martin, We zouden nog een voorafje van Trude tegoed hebben maar er werd een compleet buffet voor ons neergezet.

Onvoorstelbaar, zo lekker. Er wordt een heerlijk wijntje bij gedronken en nu wordt er nog nagedolt bij de koffie. De geraniums worden cyclamen en de koffie gemorst over de witte broeken. Morgen weer een reisdag.

We rijden met Aad en Paulien en doen er de hele dag over om in Jevoline te komen. Het is maar goed dat we als laatste aankomen want het was een complete chaos toen de voorrijders aankwamen. Stond nog een groep die nog moest vetrekken, en wij kwamen al aan.

Nu een mooi plekje vlak aan het water, vandaag al even heerlijk gezwommen. We zitten in het gebied van de Cheske Ray prachtige rotsen, waar we mooi doorheen kunnen wandelen. Vanmorgen eerst naar een garage geweest, de gasdrukveren van de kofferbak stuk. Morgen zullen ze nieuwe monteren.

Eerst even in Jicin een prachtig stadje rondgestruind, de gasdrukveren gehaald, geluierd en gezwommen en om vijf uur even te fietsen. Is onvoorstelbaar dat je met de e-bikes gewoon de heuvels of te wel de bergen opfiets. Vandaag warempel geen problemen, alleen de kilometerteller deed het niet. Blijft heet, is een hele verandering eerst de kou en nu de hitte. Gelukkig kunnen we heerlijk zwemmen en de koude douche voor de deur.

Om half acht barbecueën, onze Albert, meesterslager Henri en chef'special cuisine Martin hadden weer een prachtige locatie uitgezocht. Het vuur was gloeiend heet  en de bijgerechten zagen er zeer smakelijk uit.

Tsjechisch paradijs

Cesky Raj is een prachtig natuurgebied. In dit natuurgebied, bekend onder de naam 'Tsjechisch paradijs', wisselen grillige rotsformaties en romantische bossen elkaar af. We bezoeken Prachovské Skály, op 2 km afstand van onze camping, en wandelend door dit wonderlijk gebied val je van de ene verbazing in de andere. De bizar gevormde rotsen steken ver boven het landschap uit.

We wandelen via hele smalle paadjes trappetjes bovenlangs, onderdoor en soms zelfs door spleten, er dwars doorheen. Na drie uren is de wandeling rond en zijn we bekaf. We fietsen weer naar de camping, nemen een duik in het meertje, een koude douche na en even heerlijk zonnen (35°). Vrijdagmorgen me Suze naar ziekenhuis in Hradrich Karlové, haar man is eergister opgenomen in ziekenhuis, moest gedotterd worden in linkerbeen. Morgen voorrijden naar Praag.

We komen op een kleine camping, op een mooi zonnig veldje. Het zwembad is totaal nieuw, nog niet helemaal af maar we kunnen wel zwemmen in het heerlijke blauwe water het zweet van ons afspoelen. We worden om 6 uur bijeengeroepen en de campingbaas verrast ons met een Becherofka en een glaasje bier. We krijgen folders uitgereikt en de plattegrondjes van trein, tram, en Metro worden uitgedeeld. Blijkt dat 70tig plussers gratis kunnen reizen.

Dat is meteen ook het afscheid van warmte. Er komt een verschrikkelijke bui over, en de hele camping komt blank te staan. Zondag gaan we meteen met Piet en Willemien naar Praag. Campingbaas brengt ons met busje naar trein. Prachtige dag alles weer te zien. We wandelen door de stad en nemen nu en dan tram om ergens te komen. Zo ook met tram naar boven en wandelen door een prachtig park naar de Burcht en langzaam afdalen weer naar de brug.

Maandag gaat de groep met gids naar Praag, maar onvoorstelbaar, weer regent het de hele dag. Was net een beetje opgedroogd maar nu staat alles weer blank.  Dinsdag weer de hele dag regen, om tureluurs van te worden. We regelen met Aad en Paulien het einddiner, toch een mooie bezigheid om de regendag door te komen.

Woensdag weer naar Praag, eerst nog een beetje regen maar eenmaal in de stad blijft het droog. Naar Joodse buurt geweest, koffie gedronken Karlsbrug, winkelen en rondslenteren. Is fantastisch het openbaar vervoer, je stapt maar in tram metro of bus, alles gratis boven de 70 jaar. Moesten ze bij ons ook invoeren. Donderdag de boel opruimen en klaar maken voor einddiner. 18.00 uur in campingrestaurant. Hebben een mooi eetentje samengesteld dus nu maar afwachten hoe het wordt.

Nou dat was geweldig, hadden een mooi zaaltje voor ons alleen en de sfeer was geweldig. Eerst een heerlijke Becherovka een typisch Boheemse sterkedrank uit Tsjechië. Het is een soort "kruidenbitter" die 38% alcohol bevat, en voor  de dames een Lemond (20% alcohol, op basis van citrusvruchten). Hierbij een heerlijk hapje.

De opening werd verricht door Aad en Douwe waarna Trude de reis met ons doornam en onze coördinator Ab, en kassier Henry verraste met een pracht van een cadeau dat de hele avond werd gedragen door de voormannen.

Na een heerlijke lichte soep werd de avond voortgezet met een optreden van Trienke, Jack en Ellen. De hoofdmaaltijd wordt uitgeserveerd: Vis- Kip en Gril, samen met de nodige patatten en als. Hierna was het woord aan de dames Willemien en Annemarie die de Coördinator en Kassier verrasten met een prachtige mand gevuld met specialiteiten uit het land. Willemien had alles op rijm gezet en er een heerlijk verhaal van gemaakt.

Ger kwam nog even met zijn piegimpjes, en daarna werd uit volle borst Krasnapolskie Botervlootski  gezongen door een deel van de mannen.

We sloten af met een Palačinka, heerlijk. Het slotwoord was voor Ab die ons bedankte en verraste met een origineel waterjasje, kenmerkend voor de reis.

Dat was het einde van een prachtige regenachtige maar toch een hele fijne reis met gezellige mensen.

terug | home
Meer reisverhaal tsjechie...
Hebben we je geinspireerd? Deel dit met je vrienden.

Vind Tsjechie.nl leuk op Facebook

Tsjecho Reizen - dé wintersport of vakantie Tsjechië, Praag en Slowakije specialist!

reageer Reageer  stuur door Stuur door  print Print pagina

Wees de eerste die een reactie plaatst!
specialisten Tsjechie

Valuta omrekenen

EUR

CZK

voorwaarden - copyright - privacy statement - disclaimer - cookies - contact - sitemap