Tsjechie.nl : d� Vakantie & Informatie site over Tsjechie
Alle bestemmingen Tsjechie
nieuwsbrief Australie
navigate by map Tsjechie
tips Tsjechie
win Tsjechie

Tsjechie.nl tsjechie.nl  reisverhaal tsjechie  fietsen langs moldau en elbe 

Tsjechie.nl - Fietstocht langs de Moldau en de Elbe

Meer reisverhaal tsjechie...

Ingezonden door Etienne Larock

Fietstocht langs Moldau en Elbe
Traject: Volary (tegen Duitse grens, niet ver van Passau), Cesky Krumlov, Ceske Budejovice, Pisek, Praag, Melnik, Bad Schandau, Dresden (Duitsland)

GEBRUIKTE GIDSEN
We gebruikten de volgende gidsen van bikeline:
- Moldau- Radweg: Vom Bayerischen Wald über Prag an die Elbe
- Elbe-Radweg: Teil 1 Von Prag nach Magdeburg
Deze bevat een kaart schaal 1/75.000 van het traject. De kwaliteit is voortreffelijk. Ook de informatie over overnachtingsmogelijkheden is bruikbaar.

ALGEMENE BEOORDELING
- mooie dorpjes en steden
- landschap zeer mooi (behalve rond Praag)
- afstand: 550 km
- zwaarte: ondanks dat de fietsroute grotendeels de rivierloop volgt, zijn er vele hellingen die snel een 50 meter hoogteverschil hebben (voornamelijk in het gedeelte Volary - Praag).
- kwaliteit van de wegen: in het algemeen asfalt, natuurlijk komen in het traject ook kasseien en niet verharde wegen voor, dus rennerfietsbanden zijn niet aangewezen.
- automobilisten zijn voorzichtig voor fietsers.
 
REISVERSLAG

Vrijdag 6 juni: Volary - Vyssi Brod (68 km)
We starten de reis in Volary omdat dit met de trein te bereiken is (terugreis). Bovendien vermijden we daardoor de eerste etappe van 70 km waar een hoogte van 200 m moet overwonnen worden. Even buiten Pekna steken we de Vltava (Moldau) over, hier nog een klein beekje. Een gedeelte van de fietsroute voorbij Cerna loopt zogezegd op een drukkere bereden hoofdbaan. In realiteit valt dit echt mee. Het wegje tussen Milna en Posudov van de fietsroute is zeker aan te raden. We hebben dan daar ook gepicknickt. Onderweg zijn we het splinternieuwe Landal-park gepasseerd. Op onze route passeren we ook Frymburk, een gezellig dorpje met een rechthoekig middenplein. Een dergelijk plein zullen we nog een paar keren tegenkomen. O.a. op onze bestemming Vyssi Brod. Aan de ingang van Vyssi Brod ligt een imposant kloostercomplex. Buiten het dorp komen we ook de eerste Aziatische verkopers tegen waar we ook onze eerste aankoop deden.

Zaterdag 7 juni: Vyssi Brod -Cesky Krumlov  (35 km)
Vandaag hebben we slechts een korte rit voor de boeg. We willen uitgebreid Cesky Krumlov bezoeken dat op de UNESCO lijst van het werelderfgoed staat. En inderdaad het stadje met het indrukwekkende kasteel is meer dan de moeite waard. Dit dachten met ons een heleboel Harley Davidson rijders die er een internationale bijeenkomst hielden.

Tip: er is een vegetarisch restaurant in de Parkan 105 met terras aan de oever van de Moldau. Een grote Griekse sla kostte er 78 Kronen.

Zondag 8 juni: Cesky Krumlov - Cesky Budejovice (29 km)
Ook vandaag is het maar een korte trip naar nog een mooie stad: Cesky Budejovice (ofwel Budweis). Dit is wel een grotere stad. Maar vermits het zondag is kunnen we niet gestoord door wagens rustig de stad binnenrijden. Al moet gezegd worden dat in het algemeen de drukte van het autoverkeer zeer goed meevalt. De zondag namiddag hebben we de stad met de vele arcaden en prachtige gebouwen uitgebreid bezocht.

Maandag 9 juni: Cesky Budejovice - Pisek (68 km)
In Cesky Budejovice vertrekken we langs een heus fietspad dat langs de Moldau loopt. Na 4 km zijn het terug gewone wegen. Maar niet voor lang. Want dan rijden we langs een met eiken omzoomd fietspad recht op het kasteel Hlubloka af.  Een van de mooiste trajecten. Na Hluboka nad Vltavou hebben we voor de linkerzijde van de Modau (stroomafwaarts) gekozen omdat dit minder heuvelachtig was. Dit ging zogezegd over een drukkere baan maar daar hebben we niets van gemerkt. Voorbij Chlumec wijken we voor de eerste maal op deze reis van het voorgestelde traject af. In plaats van de steile bosweg te nemen, kiezen we voor een steile afdaling naar de vallei via Purkarec en Jeznice. En dan langzaam terug te stijgen naar de oorspronkelijke route. Een aan te raden alternatief omdat het een rustige weg is en een mooi landschap.

In Tyn nad Vltavou nemen we onze lunch. Onze fietsen stallen we op het marktplein. Hier hebben we de luxe dat er een parkeerwachter op de fietsen let maar enkel de auto's moeten betalen. We verlaten Tyn nad Vltavou en steken de Moldau over via een brug uitsluitend voor voetgangers en fietsers (niet aangeduid in de gids). In Albrechtice nad Vltavou hebben we een verkeerde weg ingeslagen vermits er een wegwijzer naar Pisek stond. Maar vermits Pisek onze eindbestemming was, was het wel de goede richting. Enkel om het laatste stuk drukkere weg te vermijden, was het enige alternatief een veld-weg (meer veld dan weg) naar Smirkovice. De bestemming was dan wel weer de moeite waard. Het plaatselijke informatiebureau werkte zoals steeds voortreffelijk en bezorgde ons een stadsplan (niet aanwezig in de gids) en gedetailleerde info over overnachtingsmogelijkheden en internettoegang.

Dinsdag 10 juni: Pisek - Hrothov ( 70 km)
Normaal is het altijd moeilijk bij het verlaten van de stad de aansluiting op de fietsroute te vinden. Gelukkig vertrekt de route vandaag aan het station en is dit gemakkelijk te situeren. Als ter hoogte van Zvikovske Podhradi (kasteel Zvikov), de route twee mogelijkheden biedt, kiezen we voor de linkerkant van de Moldau (stroomafwaarts). In Visnovka steken we de Moldau over. Op de brug hebben we een prachtig uitzicht over de Moldau die hier al zeker 50 meter breed is. Hier volgen we inderdaad een stuk drukke baan. Bovendien missen we na 2 km de eerste mogelijke afslag. Maar 2 km verder zijn we van de drukte verlost. Hoewel dit een klein baantje is, volgen er ons nog vrachtwagens.

Even buiten Milesow moeten volgens de kaart links afslaan. Het is maar als we in het volgende dorp aankomen dat we beseffen dat we de afslag gemist hebben. Dus zijn we maar op onze stappen teruggekeerd. Voorbij Kransa Hora, komen we volgens de kaart terug op een drukke baan, maar wij merken geen verschil met een rustige baan. Op het einde ervan besluiten we om van het voorgestelde traject af te wijken omdat we reclame voor Pension zagen. In deze omgeving was er niet zoveel keuze voor overnachting. Dus we namen het zekere boven het onzekere en volgden eens voorbij Radov de weg via Drazkov naar Hrotov. Buiten het pension met een plaatselijke bar viel er hier niets te beleven.

Woensdag 11 juni: Hrotov- Praag (60 km)
Vermits in het pension geen ontbijt geserveerd werd, waren we al om 7 u op de baan. Dit ook om de hitte te vermijden. Daar we in een dorpje sliepen dat niet op de fietsroute lag, hebben we zelf een weg uitgestippeld om weer op de route van de reisgids te komen. Deze verliep via Zrubek, Krepenice, Cholin en zo naar Celing waar we terug op de hoofdroute kwamen. Het uitstippelen van dit alternatief is niet zo eenvoudig want we rijden gedeeltelijk niet meer op de kaart van de gids. Gelukkig stond op het kruispunt in Zrubek een gedetailleerde wandelstafkaart van de streek. (Een dergelijk kaart was ons al eens ter hulp gekomen als we onze weg naar Pisek gisteren moesten herbekijken omdat we mis gereden waren).

In Cholin hebben we terug over de Moldau overgestoken. Hier was de brandweer met touwklimmen aan het oefenen. Blijkbaar was het een regionale oefening. Maar ze hadden ook het aangename niet uit het oog verloren. Dit was wel een komisch zicht als een brandweerwagen met een grote aanhangwagen met veel hout en een groot barbecuestel voorbijreed. Deze barbecue kon niet uit de hand (brand) lopen.

Vanaf Cholin rijden we verder door een heuvelend landschap tot aan Stechovice. Het baantje voorbij Slapy (als je weg 102 overgestoken hebt) is een zeer mooi en sterk dalend pad door het bos. In Stechovice besluiten we de hoofdweg langs de Moldau tot Praag te volgen. Het staat aangeduid als een drukke baan. Er is wel verkeer maar dit is zeker geen hoofdbaan. In de voorsteden van Praag ter hoogte van Velka Chuchle moeten we van het voorgestelde traject afwijken omdat het fietspad langs de Moldau nog niet hersteld is na de overstroming van augustus 2002.

Tip: Als je het laatste stuk naar Praag niet wil fietsen heb je volgende alternatieven:
- er is een boot vanaf Trebenice (nabij Slapy) - enkel in het weekend
- er is een treinverbinding vanaf Petrov
Op beide kan je je fiets meenemen.
 
Donderdag 12 juni: Praag
Vandaag laten de fietsen op stal om Praag uitgebreid te bezoeken. We hebben natuurlijk de Burcht bezocht en het officiële bezoek van de Slowaakse president aan de Tsjechische president geeft een bijzonder tintje aan ons bezoek. Wat wel tegenvalt is dat je nu al toegang moet betalen om door het "gouden straatje" te wandelen. Verder hebben we natuurlijk al de klassiekers gedaan.

Vrijdag 13 juni: Praag- Melnik ( 60 km)
Fietsen door Praag valt relatief gezien goed mee. Alleen de klim naar Letenske Sady park is wel zeer steil. Maar eens boven is het aangenaam fietsen om de stad te verlaten. Bovendien passeren we voorbij het industriële paleis gebouwd in 1890 (de Heizel van bij ons) en de Zoo. We kunnen zelfs van op de fiets de giraffen bewonderen. Maar dan is de pret gedaan. Het fietspad langs de Moldau is hier in slechte staat. En eens we de klim naar Klecany overwonnen hebben, is het terug rustig fietsen tot Kralupy. Daar moeten we wel door een stukje industrie rijden.

Het onverharde fietspad onder de bomen aan de overkant van de Moldau voorbij Kralupy valt dan weer best mee (als het droog is). Een 10 km verder hebben we met onze eerste lekke band af te rekenen. Nadat we dit euvel vermaakt hebben, fietsen we langs rustige wegen naar de eindbestemming, met een stevige klim op het einde naar Melnik. De gids stuurt ons langs de linkerkant naar het centrum. Volgens mij kan het veel beter langs de rechterkant en is bovendien autovrij. Het traject vandaag is het minst aantrekkelijke van de hele rit maar niet te omzeilen. Melnik is echter een tof stadje met burcht en dat maakt veel goed. Het uitzicht op de omgeving met o.a. de samenvloeiing van de Moldau, de Elbe en een kanaal is prachtig.

Zaterdag 14 juni: Melnik - Usti (75 km)
Het vertrek vandaag begint met een afdaling. We volgen de Elbe die hier door een bredere vlakte loopt zodat er zeer weinig te klimmen valt maar er is des te meer te zien. Onderweg kom je langs Roudnice met een mooi marktplein. De volgende stad is Terezin of Theresienstad dat als concentratiekamp en getto gediend heeft. Dit laat wel een diepe indruk na. 4 km verder heb je dan Litomerice met eveneens een indrukwekkend marktplein. Het onverharde fietspad voorbij Velke Zernoseky is te doen met een normale fiets. Zoals de gids aangeeft zijn bepaalde stukken geasfalteerde en andere stukken nog niet. De eindbestemming Usti heeft helemaal geen karakter zodat dit de eerste keer is dat er geen stadswandeling op het programma staat.

Zondag 15 juni: Usti - Bad Schandau ( 50 km)
De Elbe stroomt vanaf hier terug tussen de bergen maar het fietspad loopt over het jaagpad pal naast de Elbe zodat er ook vandaag praktisch geen klimwerk op het programma staat. In Valtirov was het even niet duidelijk hoe de route loopt dus daar moet je even uitkijken. Bovendien is het slechts om een stukje weg te omzeilen waar helemaal geen verkeer op zit. In Decin hebben we het kasteel bezocht. De toegangsweg is er volledig ommuurd: bizar. In Decin steken we de Elbe over om ze langs de linkerkant stroomafwaarts te volgen.

In Hoornig Leb volgen we niet de route van het boekje maar de route die door bordjes aangeduid is. Hierdoor vermijden we een serieuze klim. De route langs het water verloopt over betonplaten maar ze sluiten niet goed aan elkaar. Dus zo'n luxe is het ook weer niet. Maar als we de grens met Duitsland naderen gaat dit over in een mooi fietspad. Aan het station van Bad Schandau steken we de Elbe over omdat het centrum aan de overkant ligt. Dit kuuroord is een gezellig stadje. Het bronwater zou een heilzame werking hebben voor mensen met beenproblemen. Hier lopen wel wat mensen met krukken rond.

Maandag 16 juni: Bad Schandau - Volary (trein)
We hebben de fiets voor de trein verwisseld. Goed om weten is dat er een veerdienst is tussen het centrum van Bad Schandau en het station. Het station ligt immers een km of twee buiten het centrum aan de overkant van de Elbe. In het station heeft men voor ons een volledig reisschema opgesteld om op 1 dag terug naar het beginpunt te reizen. Helaas de fietsen kunnen niet mee omdat niet alle treinen op ons traject fietsen aannemen. We vertrekken om 8.40 en komen om 17.18 aan in Volary. Onderweg hebben we 3 maal moeten overstappen met soms maar 5 minuten speelruimte. Gelukkig schijnen de treinen op elkaar te wachten. Het laatste traject tussen Cicenice en Volary gebeurt met een éénwagonstreintje dat van stopplaats naar stopplaats kronkelt door een mooi landschap.

Dinsdag 17 juni: Volary - Bad Schandau (wagen)
Nu doen we de rit over in omgekeerde richting. En ook met de wagen doe je er ook een ganse dag over. Niet het verkeer is druk maar de wegen en dorpen laten niet toe om snel te rijden.

Woensdag 18 juni: Bad Schandau - Dresden (15km + trein)
Vermits we in de omgeving van Dresden zijn, willen we deze stad toch nog bezoeken. We halen onze fiets nog eens boven. Maar 15 km verderop zetten we hem al op de trein omdat het teveel regent. Voor 4.5 EUR en 3 EUR voor de fiets komen we droog aan in Dresden. Hier zie je dat Duitsland een verleden wil "recht"-zetten. Grootse gebouwen zoals de Frauenkirche worden weer in volle glorie heropgebouwd. Uit het communistische tijdvak hebben we maar één gebouw (Kulturpalast) gevonden dat nog uitdrukkelijk naar die tijd refereert (mooie basreliëfen).

Donderdag 19 juni: Dresden - Bad Schandau (40 km)
De laatste dag op de fiets om de route af te maken. Onderweg stoppen we in Pirna dat zeker een stop waard is. Wel merken we dat de Elbefietsroute in Duitsland een topper moet zijn. Zowel het gebruikte materiaal, het grote aantal tegenliggers en de leeftijdsklasse veraden dat de Elbe radweg hier veel minder avontuurlijk is. Dus is Bad Schandau een ideaal eindpunt voor onze fietstocht.
 
WAAR HEBBEN WE OVERNACHT?

- Volary (5 juni en 16 juni)
"Hotel Restaurant Chata"
Tolarova 524
 (schuin tegenover het station van Volary)
Tel: 388 333 082
GSM: 602 680 171  / 602 297 117
Prijs: per persoon 260 kronen
Inbegrepen: kamer met douche en WC / ontbijt.
Opmerkingen Onze auto kon gratis achter een hekken achtergelaten worden gedurende onze fietstocht
Beoordeling een echt Tsjechisch hotel met dito café en restaurant, toffe sfeer en vriendelijke uitbaters, zeer eenvoudige kamer

- Vyssi Brod (6 juni)
Pension Restaurant LL Gandru
Namesti 36
 (op het marktplein langs de linkerkant als je voor de deur van het toerismebureau staat)
Tel/fax : 420 337 746 215 /420 380 746 215
Prijs: per persoon 400 kronen
Inbegrepen: kamer met TV, douche en WC / ontbijt.
Opmerkingen fietsen kunnen op de binnenplaats gestald worden. Het restaurant heeft wild op het menu.
Beoordeling Zeer verzorgde kamer, een aanrader.

- Cesky Krumlov (7 juni)
Ludmila Stepanova
Do Vrchu 367
(een zijweg langs de weg "Pot Skalkou", een hoofdweg  die rond Cesky Krumlov heen loopt)
Tel: 380 717 889
Prijs: per persoon 350 kronen
Inbegrepen: kamer met douche en ontbijt.
Opmerkingen fietsen kunnen binnen gestald worden
Er zijn vele pensions in de Roosevelttova straat en Parkan meer in het centrum
Beoordeling nette kamer, wel een steile weg er naar toe

- Cesky Budjovice (8 juni)
Penzion Garni
Hedvika Jiranova
Na Mlynske stoce 7
(ligt langs de oude vesten die omgevormd zijn tot een groene gordel)
Tel/fax: 38 635 34 75  (privaat nr 38 635 08 24)
Prijs: per persoon 450 kronen
Inbegrepen: kamer met ontbijt. - WC en douche op de gang maar enkel voor ons
Opmerkingen fietsen kunnen op de binnenplaats gestald worden
Beoordeling nette kamer, maar nogal luidruchtig verkeer
 
- Pisek (9 juni)
U Kloudu
Nerudova 66
(ligt in het centrum dicht bij het toerismebureau)
Prijs: per persoon 475 kronen
Inbegrepen: kamer met douche en WC / ontbijt.
Opmerkingen fietsen kunnen op de binnenplaats gestald worden
Beoordeling ruime kamer

- Praag (11 en 12juni)
Pension Akat
Nadrazni 42/851
Wijk: Smichov
(tegenover het treinstation van Smichov)
Tel: 420 257311118
GSM: 420 603449969
E-mail: akat@cmail.cz
Prijs: per persoon  500 kronen
Inbegrepen: ruime kamer met douche en ontbijt. WC wordt gedeeld met een andere kamer
Opmerkingen fiets kan in de kelder gestald worden, onze kamer lag op de derde verdieping maar met mooi uitzicht op het kasteel Vyssehrad
Een deftig plan van de stad krijgen we gratis
Beoordeling een aanrader en voor die prijs in Praag
Gemakkelijk te vinden en het ligt op de fietsroute,
Op 15 min met de tram naar het centrum (tramrit: 8 kronen)
Uitgebreid ontbijt
Vriendelijk personeel
 
- Melnik (13 juni)
Pension V Podzamci (+ winkeltje in kristal waren)
J. Seiferta 167
(dicht bij de parking naar het uitzichtpunt van de samenvloeiing van Elbe en Moldau)
Tel: 420 315 622 889
E-mail:HRZE@post.cz
Prijs: per persoon 650 kronen
Inbegrepen: kamer met douche en WC / ontbijt.
Opmerkingen fietsen kunnen binnen gestald worden
Beoordeling zeer verzorgd, ontbijt in de tuin

- Usti (14 juni)
Interhotel Bohemia
Mirove namesti 6
(het hoogste gebouw pal in het centrum)
Tel: 475 220 843 /475 311 111
Prijs: per persoon 800 kronen
Inbegrepen: kamer met douche en WC / ontbijt.
Opmerkingen fietsen kunnen in de garage achtergelaten worden maar het kost 100 kronen
Beoordeling een groot hotel in de stijl van de jaren 60.

- Bad Schandau (15 juni en 17 juni en 19 juni)
Pension Menge
Badallee 12
(langs het parkje naar het ziekenhuis)
Tel: 035022/5830
www.telehotel.de/menge-badschandau
Prijs: per persoon 29 EUR
Inbegrepen: kamer met TV, koelkast, douche en WC / ontbijt.
Opmerkingen fietsen kunnen binnen gestald worden
Beoordeling verzorgd

- Dresden (18 juni)
City-Herberge
Lingnerallee 3
(nabij het Deutsche Hygienemuseum)
Tel: 03515859 900
www.city-herberge.de
E-mail contact@city-herberge.de
Prijs: per persoon 31.5 EUR
Inbegrepen: kamer met douche en WC / ontbijt.
Opmerkingen fiets kan in de kelder gestald worden
Beoordeling verzorgd maar "onpersoonlijk" hotel, maar uitstekende ligging

NOG ENIGE NUTTIGE INFO

- Telefoneren
Het gebruik van een GSM is nergens een probleem.

- Bewegwijzering
De route die we volgden is niet bewegwijzerd. Er zijn in Tsjechië veel fietsroutes die bewegwijzerd zijn. Sommige trajecten lopen over dezelfde wegen als onze route en zijn dan ook een bevestiging welke weg moet gevolgd worden.

- Bagage
Onze fietsbagage woog elk ongeveer 10 kg inclusief picknick. Steek je spullen wel extra in plastieken zakken (regen!)

- Krant
Waar we konden "bekeken" we de krant Dnes voor de weersvoorspelling (in het Tsjechisch Pocasi). Er zijn geen anderstalige kranten.

- Eten
Het eerste gedeelte tot Praag is vrij toeristisch (voor tsjechen) zodat er aan restaurants en cafées geen tekort is.
Ruim assortiment (zelfs vegetarische schotels). Mooie porties. En meestal is er ook een menukaart in het Duits (soms op aanvraag).

- Klimaat
In deze periode was het zowel in België als in Tsjechië zeer warm weer.

- Winkels
De meeste winkels zijn de zaterdagmiddag (soms al om 11 uur) en de zondag gesloten. Nochtans zijn er uitzonderingen zoals de SPAR. In het trajectgedeelte voor Praag heb je in elk redelijk dorp een dorpswinkel (en een café). Na Praag was dit geen zekerheid meer.

- Taal
Als de mensen een vreemde taal kennen, is het Duits. Maar de kennis is zeer summier. Een taalgids of een klein woordenboekje is nuttig.

 


terug | home
Meer reisverhaal tsjechie...
Hebben we je geinspireerd? Deel dit met je vrienden.


Vind Tsjechie.nl leuk op Facebook


Tsjecho Reizen - dé wintersport of vakantie Tsjechië, Praag en Slowakije specialist!




reageer Reageer  stuur door Stuur door  print Print pagina

Wees de eerste die een reactie plaatst!
specialisten Tsjechie
tsjecho reizen - tsjechie  
Tsjecho Reizen
Reisorganisatie
info | website
tel nr (klik)
happy home - tsjechie  
Happy Home
Vakantiehuizen
info | website
tel nr (klik)
bohemia travel - tsjechie  
Bohemia Travel
Reisorganisatie
info | website
tel nr (klik)
interbohemia - tsjechie  
InterBohemia
Vakantiehuizen
info | website
tel nr (klik)

Valuta omrekenen

EUR

CZK

voorwaarden - copyright - privacy statement - disclaimer - cookies - contact - sitemap



© Tsjechie.nl